Kaffarah for intentionally broken or missed fast |
Fasting - Ramadan | |||
Q: 160 – Title: Kaffarah for intentionally broken or missed fast Question Do you have to do sixty consecutive days of fasting for a single intentionally broken or missed fast? What if someone when he was young, but has reached puberty, did not take his deen seriously and broke around thirty fasts intentionally over the years or did not keep some fast intentionally? Does that mean sixty days of consecutive fast for each broken or missed fast? Answer
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. As-salamu ‘alaykumwa-rahmatullahiwa-barakatuh. If a Muslim deliberately breaks his fast during Ramadan with no justifiable reason in Sharia'h, then he has to compensate by paying Kaff?rah (expiation) for the sin. The Kaffarah (expiation) for a broken fast, which is in addition to making up the fast for the missed day is sixty consecutive days. If the sixty days is interrupted without a legitimate Shar'i reason, then one has to recommence the sixty days.[1] If one is unable to fast the sixty days for a legitimate Shar'i reason e.g., old age or a chronic illness that makes fasting very hard then the person can do one of the following:
All of this is based on one’s average consumption. The food should not be beyond one’s normal amount of consumed food, neither should it be extravagant or inferior.[3] If a Muslim deliberately misses a fast during Ramadan, this results in compensating for the missed fast by fasting one day ONLY, no Kaff?rah (expiation) will occur in this situation. If more then one fast of Ramadan is broken by eating or drinking or copulating with the spouse, one will be required to compensate with one Kaff?rah (expiation) by observing sixty consecutive fast and one qadha.[4]
And Allah Ta’ala Knows Best Mufti Zaid Mohammed Shelia, USA
Checked and Approved by, MuftiEbrahim Desai.
[1] فلو أفطر ولو لعذر استأنف إلا لعذر الحيض... رد المحتار على الدر المختار 2/ 412 أيج أيم سعيد اعلم أن الصيامات اللازمة فرضا ثلاثة عشر سبعة منها يجب فيها التتابع.. وكفارة الإفطار في رمضان.. الفتاوى الهندية 1/ 215 رشيديه [2] والكافرة: تحرير رقبة ولو كانت غير مؤمنة فإن عجز عنه صام شهرين متتابعين ليس فيهما يوم عيد ولا أيام التشريق فإن لم يستطع الصوم أطعم ستين مسكينا يغديهم ويعشيهم غداء وعشاء مشبعين أو غداءين أو عشاءين أو عشاء وسحورا أو يعطي كل فقير نصف صاع من بر أو دقيقه أو سويقه أو صاع تمر أو شعير أو قيمته...مراقى الفلاح 380-379 دار القباء كفارة الفطر: وهي عتق رقبة مؤمنة أو كافرة فإن لم يقدر على العتق فعليه صيام شهرين متتابعين، وإن لم يستطع فعليه إطعام ستين مسكينا كل مسكين صاعا من تمر أو شعير أو نصف صاع من حنطة...الفتاوى الهندية 1/ 215 رشيديه (قوله ككفارة المظاهر) مرتبط بقوله وكفر أي مثلها في الترتيب فيعتق أولا فإن لم يجد صام شهرين متتابعين فإن لم يستطع أطعم ستين مسكينا... رد المحتار على الدر المختار 2/ 412 أيج أيم سعيد [3] وإنما يعتبر حال المكفر في جميع الكفارات... الفتاوى الهندية 1/ 215 رشيديه [4] وكفت كفارة واحدة عن جماع وأكل متعدد في أيام لم يتخلله تكفير ولو من رمضانين على الصحيح... مراقى الفلاح 380 دار القباء ولو تكرر فطره ولم يكفر للأول يكفيه واحدة ولو في رمضانين عند محمد وعليه الاعتماد بزازية ومجتبى وغيرهما... رد المحتار على الدر المختار 2/ 413 أيج أيم سعيد فإن جامع في رمضانين فقد ذكر في الكسائيات عن محمد - رحمه الله تعالى - أن عليه كفارتين لاعتبار تجدد حرمة الشهر والصوم وأكثر مشايخنا يقولون: لا اعتماد على تلك الرواية، والصحيح أن عليه كفارة واحدة لاعتبار معنى التداخل... مبسوط للسرخسى 3/ 75
|